Viaplayn MM-kisatiimi on julkaistu: Antti Mäkinen on uusi Leijona-ääni - Marko Anttila mukaan asiantuntijatiimiin

24 tammikuuta 2024 - Viimeksi päivitetty 29 huhtikuuta 2024

• Vain Viaplay näyttää kaikki kevään jääkiekon MM-kisaottelut
  • Uusi Leijona-ääni on Antti Mäkinen, joka selostaa kaikki Suomen ottelut
  • Kattavassa asiantuntijatiimissä ovat mukana Marko “Mörkö” Anttila, Risto Dufva, Ville Nieminen, Ossi Väänänen, Jussi Jokinen, Esa Pirnes, Mikko Lehtonen ja Riku Helenius
  • Luvassa on yhteensä massiiviset 23 kisastudiolähetystä Prahasta, Ostravasta ja Suomesta

Seuraavat jääkiekon MM-kisat toukokuussa Prahassa ja Ostravassa aloittavat Viaplayn viisivuotisen MM-kisakauden. Viaplay näyttää yksinoikeudella ainoana Suomessa kaikki 64 ottelua kisojen alusta ratkaisevaan finaalipeliin asti suomeksi selostettuna. Suurin osa peleistä katsottavissa myös V Sport -kanavilla.

Jääkiekon MM-kisat ovat suomalaisittain yksi urheiluvuoden tärkeimmistä tapahtumista. Viaplayn MM-kisafokus on vahvasti Suomen maajoukkueen seuraamisessa, ja tiimimme tuleekin olemaan kisojen aikana isosti läsnä sekä Prahassa että Ostravassa. Koska Viaplay näyttää kaikki 64 ottelua, seuraamme läheltä myös muiden huippumaiden taivalta kisoissa. Tarkkailussa ovat erityisesti tiimillemme tutut NHL-vahvistukset, joiden pelejä on seurattu lähietäisyydeltä Viaplayn lähetyksissä koko kauden ajan.

Luvassa on massiiviset 23 kisastudiolähetystä, kattavat haastattelut ja ennakot sekä runsaasti muuta sisältöä koko kisojen ajan. Prahassa paikalla ovat kaikki Leijonien pelit selostava Antti Mäkinen, studioisäntä Iiro Harjula, asiantuntijat Jussi Jokinen ja Ville Nieminen sekä toimittaja Suvi Hakkarainen. Ostravasta kisoja raportoivat asiantuntija Riku Helenius ja toimittaja Katariina Kiviranta.

Suomen virallisena NHL-äänenä tunnettu Mäkinen ottaa paikan uutena Leijona-selostajana Viaplayn lähetyksissä. Mäkinen selostaa kaikki Suomen pelit sekä muita otteluita Prahasta käsin.

“Selostajana olen haaveillut toistakymmentä vuotta Leijonien pelien tekemisestä MM-kisoissa. Nyt siitä tulee totta! Pitkä ura tuo varmuutta kohdata jättimäinen haaste, mutta uskallan sanoa olevani siihen valmiina. Tämän työryhmän kanssa kisoista tulee upeat lähetysten osalta, tästä olen varma. Toivotaan myös Leijonille onnistunutta kevättä”, Antti Mäkinen kertoo.

Muina selostajina kisoissa kuullaan mm. F1-lähetyksistä meritoitunutta Niki Juuselaa sekä viime vuosina erityisesti maastohiihtoon keskittynyttä suosikkiselostajaa Jussi Eskolaa

Myös juontajatiimissä on luvassa rutkasti kokemusta, ammattitaitoa ja intohimoa. Iiro Harjulan lisäksi studiolähetyksissä tahtipuikkoa heiluttavat Mervi Kallio, Tuomas Meling ja Ville Klinga.

”Jääkiekkoa pienestä pitäen harrastaneelle ja hengittäneelle tv-tekijälle tämä on luonnollisesti tietynlainen ammatillinen unelmien täyttymys päästä välittämään tunnelmaa ja tulkitsemaan peliä jääkiekon MM-kisojen ytimeen. Odotan kokemusta suurella innolla enkä meinaa malttaa odottaa tulevia kisoja”, kertoo Viaplay Groupin jääkiekkotuottaja Iiro Harjula.

Viaplayn asiantuntijatiimissä maailmanmestareita ja muita kiekkolegendoja

Viaplayn asiantuntijatiimistä löytyy MM-kisakokemusta vaikka muille jakaa niin kentältä kuin penkin takaa. Ville Nieminen, Esa Pirnes, Ossi Väänänen, Jussi Jokinen ja Marko Anttila ovat kaikki edustaneet Suomea kunniakkaasti leijonapaidassa. Viimeisimpänä maajoukkueuran päättäneellä Anttilalla palkintokaapista löytyvät mm. MM-hopea, kaksi MM-kultaa ja olympiakulta. Risto Dufvan valmentajauralta näyttöinä ovat mm. kaksi olympiahopeaa ja kaksi MM-pronssia.

“Jääkiekko ja MM-kisat ovat olleet intohimonani pienestä asti. MM-kisat ovat todella kova tapahtuma, johon paukut eivät oikein enää riitä. Tykkään kuitenkin uusista haasteista, joten nyt on mahtava tilaisuus hypätä Viaplayn tiimiin kohti uusia mielenkiintoisia kokemuksia ja kisojen seuraamista aitopaikalta”, Marko Anttila kertoo siirtymisestään asiantuntijaksi.

”Olemme kasanneet MM-kisatiimiämme tarkkaan harkiten jo pidemmän aikaa. Se on täydellinen sekoitus vahvaa ja useiden vuosien tuomaa ammattitaitoa jääkiekon tv-tuotannoissa, omakohtaista kokemusta MM-kisoista niin valmentajan kuin pelaajan näkökulmasta ja myös uutta verta valistuneimmillekin kiekkokatsojille. Haluamme tarjota Suomen intohimoiselle kiekkokansalle intohimoiset lähetykset kevään kiekkokarnevaalista. Luvassa on taatusti viihdyttäviä keskusteluja ja kiinnostavia analyysejä”, lupaa Viaplayn urheilupäällikkö Jussi Ranta.

Viaplayn MM-kisatiimi

Toimittajat:
Suvi Hakkarainen
Katariina Kiviranta

Viaplayn kaikkien aikojen jääkiekkokausi tarjoaa yli 1500 suoraa jääkiekko-ottelua (NHL, CHL ja MM-kisat), maailman parhaat pelaajat ja huippuluokan asiantuntijat. Viaplayn monipuoliseen urheilutarjontaan kuuluu lisäksi myös valtava määrä muuta huippu-urheilua kuten Valioliiga, Bundesliiga, FA Cup, Englannin liigacup ja Championship, UEFA Eurooppa-liiga, UEFA Konferenssiliiga, Formula 1, UFC, hiihtolajien maailmancupit, MotoGP sekä dartsia, golfia, padelia ja paljon muuta.

Erika Miramo, Head of Marketing & PR, Viaplay Group Finland
erika.miramo@viaplaygroup.com