Jääkiekkolegenda Börje Salmingista kertova uutuussarja Börje – The Journey of a Legend saa pian ensi-iltansa Viaplayssa

3 marraskuuta 2023 - Viimeksi päivitetty 26 huhtikuuta 2024

Ruotsalaiskiekkoilija Börje Salming teki läpimurron NHL-kaukaloissa 70-luvulla ja hänen uransa vei miehen Pohjois-Ruotsista Torontoon. Nyt miehen sensaatiomainen elämäntarina on tuoreen Viaplay-sarjan aiheena. Börje – The Journey of a Legend saa ensi-iltansa Viaplayssa sunnuntaina 19. marraskuuta. Sarjan päärooleissa nähdään ruotsalaistähdet Valter Skarsgård ja Hedda Stiernstedt, mukana sarjassa nähdään myös suomalaistanskalainen näyttelijä Sara Soulié. Tunnuskappaleen ”Tell Me What You Sell Me” ovat tehneet Niclas Frisk (Atomic Swing) jaThe Cardigans-yhtyeestä tuttu Nina Persson. Ohjaaja Amir Chamdin oli tiiviissä yhteydessä Börje Salmingin kanssa sarjan esituotannosta kuvauksiin saakka, kahdeksan vuoden ajan.

Katso sarjan traileri

Börje Salming pääsi 1970-luvulla ensimmäisenä ruotsalaispelaajana NHL:ään, eikä hän saanut mitään ilmaiseksi. Viaplayn uusi draamasarja Börje The Journey of a Legend kertoo vaikuttavan tarinan siitä kuinka Börje Salmingista tuli ”The King” Kanadassa. Kuusiosainen minisarja saa ensi-iltansa Viaplayssa 19. marraskuuta, alle vuosi sen jälkeen kun Börje Salming menehtyi ALS-sairauteen.

Börje kertoo Salmingin tarinan alkaen nuoruudesta Kiirunassa, jatkuen läpimurtoon Brynäsissä ja ammattilaisuraan Toronto Maple Leafsissa. Sarja on samaan aikaa nostalginen ja visuaalinen kuvaus 1970-luvusta Ruotsissa ja Kanadassa – aikana jolloin jääkiekon pelaaminen oli aidosti vaarallista. Sarja kerrotaan Smokeyn (Jack Langedijk) näkökulmasta, hän oli Börje Salmingin luotettu huoltomies ja läheinen ystävä.

Börjen ohjaaja Amir Chamdin on aiemmin Cannes-palkittu Viaplay-sarjasta Partisan.

"Tämä projekti on ollut lähellä sydäntäni lähes kahdeksan vuoden ajan. Kaikki alkoi kun luin sanomalehdestä Börjen haastattelun, jossa hän kertoi kasvutarinansa ja haasteista, joita hän kohtasi 1970-luvun jääkiekkosirkuksessa. Tämä johti ihanaan tapaamiseen Börjen kanssa, jossa kerroin hänelle ideastani. Loppu on, kuten sanotaan, historiaa. Nyt kun sarja on valmis, olen sekä ylpeä että hiukan surullinen", kertoo Amir Chamdin.

Sarjaa tähdittävät mm. Valter Skarsgård, Hedda Stiernstedt, Jason Priestley ja Sara Soulién

Börje Salming (1951-2022) on yksi kaikkien aikojen suurimpia jääkiekkolegendoja ja ensimmäinen NHL:n Hockey Hall of Fameen nimetty eurooppalainen pelaaja. Hän oli hyvin vahvasti mukana projektissa aina elämänsä viime päiviin saakka: pitkiä haastatteluja käsikirjoittaja Martin Bengtssonin kanssa, missä Börje vinkkasi haastateltavista avainhenkilöistä ja tarinan kannalta tärkeistä paikoista. Pääroolissa nähdään kuuluisaan ruotsalaiseen näyttelijäsukuun kuuluva Valter Skarsgård, jota Börje Salming valmensi ennen kuvauksia ja niiden aikana.

"Kun Amir ja Börje kertoivat minulle ideastaan ja visiostaan, tuli vahva tunne, että minun on pakko tehdä tämä rooli. Olen kantanut tuota tunnetta mukanani projektin alusta loppuun saakka. Börjen rooli oli iso haaste, eikä vähiten fyysisesti. En ollut koskaan pitänyt luistimia jaloissani ennen kuvauksia, mikä tarkoitti kahta vuotta kovaa treeniä. Se oli pitkä matka, mutta joka hetken arvoinen. Börje oli uskomaton henkilö ja äärimmäisen tärkeä minulle tässä projektissa. Koska sain viettää niin paljon aikaa hänen kanssaan, monet roolin piirteet tulivat minulle aika luonnollisesti – ennen kaikkea kontrasti jäällä olevan kovan kilpailijan mutta muuten kiltin ja vaatimattoman persoonan välillä", kertoo Valter Skarsgård.

Sarjaa kuvaa Börjen epäsovinnaista asennetta jääkiekkoon, hänen rentoa elämäntyyliään sekä isän kuolemaa seurannutta surua. Börje on myös vahva kertomus tinkimättömästä rakkaudesta Börjen ja Margittan välillä. Nuori Margitta päättää astua Toronton-koneeseen Börjen kanssa ja tulee välittömästi heitetyksi uuteen maailmaan, täynnä joukkuetta koskevia kirjoittamattomia sääntöjä ja ennakko-odotuksia, joita seuraa NHL:n vuoden pelaajan kanssa seurustelusta.

Ruotsalainen Hedda Stiernstedt (Aika on meidän, Isäni Marianne) näyttelee Salmingin vaimoa Margittaa, joka seurasi Börjea Kanadaan.

"Tämän sarjan tekeminen oli hyvin erityinen ja mukava kokemus. Työskentelimme ja asuimme yhdessä niin intensiivisesti, että koko tiimillä – niin kameran edessä kuin takana -  tulee aina olemaan erityinen paikka sydämessäni", kertoo Hedda Stiernstedt.

Sarjan näyttelijäkaarti sisältää lukuisien tunnettujen ruotsalaistähtien lisäksi muun muassa Jason Priestleyn (Beverly Hills 90210, Private Eyes), joka näyttelee legendaarista Toronton kykyjenetsijää Gerry McNamaraa sekä Sara Soulién (Metsäjätti, Mies joka kuoli), joka nähdään sarjassa Börjen äidin Karinin roolissa. Sarjassa on mukana myös jääkiekkoilijan roolissa näyttelijädebyyttinsä tekevä ruotsinsuomalainen muusikko Markus Krunegård

Börjen soundtrack koostuu 20 uudesta sarjaa varten tehdystä kappaleesta. Tunnuskappaleen ”Tell Me What You Sell Me” ovat tehneet sarjan säveltäjä Niclas Frisk (Atomic Swing) ja Nina Persson. The Cardigans yhtyeestä tuttu Nina myös laulaa kappaleen.

Börje on kuvattu Ruotsissa ja Kanadassa. Minisarja perustuu Amir Chamdinin alkuperäisideaan. Sarjan käsikirjoittaja Martin Bengtsson on entinen jalkapalloilija, jonka omaelämänkerta I skuggan av San Siro toimi pohjana palkitulle Tiikerit-elokuvalle. Sarjan tuottajana toimi Johanna Wennerberg Warner Bros. ITVP Swedenista ja Viaplay Groupin vastaavana tuottajana Sara Askelöf

Kuusiosaisen sarjan kaksi ensimmäistä jaksoa ovat katsottavissa yksinoikeudella Viaplayssa 19.11. alkaen. Loput neljä jaksoa julkistetaan aina sunnuntaisin yksi jakso viikossa.

Lisätietoja ja esikatselupyynnöt:

Erika Miramo, Head of Marketing & PR, Viaplay Group